Elsőként segít a Forma–1-es sztároknak

Szeged - Ecclestone-nal sem kivételezett, testközelből látta Massa tavalyi balesetét, és Fisichella összetört autóján is pózolt már az a szegedi férfi, aki huszonnégy éve dolgozik a Forma–1 magyarországi csapatában. Borsi István csütörtöktől ismét a Hungaroringen "lakik": hétvégén rendezik a Magyar Nagydíjat.

Huszonnégy éve, vagyis a Forma–1 magyarországi indulása óta a száguldó cirkusz munkatársa a szegedi Borsi István. Versenybíróként dolgozik – ebben a pozícióban rajta kívül csupán hárman vannak még, akik elmondhatják magukról, hogy alapító tagjai a magyarországi autóversenynek. Mesélte: nagyon nehéz volt a Forma–1-be bekerülni. Azóta szinte második otthonává vált a Hungaroring.

– Az első versenyen a tribün előtti szakaszon dolgoztam: az volt a dolgom, hogy felügyeljem a nézőket, ne közelítsék meg a kordont – mesélte. – A következő évben már a Marlboro híd parancsnoka voltam: én ellenőriztem, hogy csak az akkreditált személyek mehessenek ott tovább. Volt, hogy Palik Lászlót is elküldtem, mert egy hölgyet akart bevinni magával, de gond nélkül elkértem Bernie Ecclestone úr azonosítóját is. Tudtam, szereti próbára tenni a munkatársait.

Borsi István 1990-ben került ki a pályára: 2 évig zászlót lengetett, majd a rajtrács végénél felügyelte, hogyan állnak be a versenyzők. Ezt követően lett technikai gyorsbeavatkozó – vagyis egy baleset után elsőként ő ér az autóhoz és a versenyzőhöz.



– Bár minden bíró csupán egy 60–70 méteres szakaszért felel, szinte minden évben történik valami a „területemen” a 3 nap alatt. Csak remélni tudom, idén nem lesz semmi komoly – mesélte. Felipe Massa tavalyi balesete csupán 150 méternyire történt a szegedi pályabírótól – a pilótát az időmérő edzésen egy leszakadó alkatrész fejbe találta, eszméletét vesztve csapódott a gumifalba. Akkor nem Borsi István intézkedett, néhány évvel korábban azonban igen, amikor Giancarlo Fisichella törte össze az autóját. A kitört kerekű Renault-val még le is fényképezték: ilyen fotója senkinek nincs rajta kívül.

Ha történik egy baleset, 30 másodpercen belül az autónál kell lennie. – Meg kell kezdeni a tűzoltást, orvost hívni, majd áramtalanítás után kitolni vagy kiemeltetni a gépet a pályáról. Nekünk kell menni, ha valami verseny közben az aszfaltcsíkra kerül. Ilyenkor a leggyorsabb futóé a feladat – mesélt munkájáról Borsi István, aki több mint két évtized után már a versenyzőket is személyes ismerősként köszönti.

– Mindenkinek azt szoktam mondani, hogy ők nem megközelíthetetlenek, csak jól kell időzíteni. Michael Schumacher például a verseny után, ha jó kedve van, mindig megáll, ha leszólítják. Amikor a boxutcánál dolgoztam, mindenkivel tudtam beszélni, akivel akartam, közülük Nelson Piquet volt a legkedvesebb – mesélte, miközben fotóalbumát mutatta: Ayrton Senna, Mika Häkkinen vagy éppen a ma már kerekes székes Carlo Regazzoni is ott mosolyog benne, nem beszélve a rengeteg dedikált kártyáról, amelyeket szintén a szegedi férfinak adtak a pilóták.


Timár Kriszta

2010.07.27.
Forrás: Délmagyarország